موتور بخاری پژو قدیم ۴۰۵ – پارس – سمند اصلی کد m 2-19
موتور بخاری پژو : نحوه کار- مقاومت – مشکلات – تست کردن و علائم خرابی
وظیفه موتور بخاری پژو دمیدن هوا به داخل کابین ماشین می باشد،این موتور هوای سرد و گرم تولید شده در کولر و بخاری را به درون کابین خودرو منتقل میکند . برای کنترل سرعت موتور بخاری پژو به دو روش میتوان عمل کرد:
الف : استفاده از مقاومت فن
ب : استفاده از مدول بخاری
کنترل سرعت موتور بخاری پژو با مقاومت فن
۱-استفاده از مقاومت فن:
در این روش با تغییر مقاومت فن سرعت موتور بخاری پژو را تغییر می دهند.
۲-استفاده از مدول بخاری:
در این روش برای کنترل سرعت گردش موتور بخاری پژو (فن بخاری و کولر) از یک قطعه الکترونیکی بنام مدول بخاری استفاده میشود . این قطعه یک مدار الکتریکی می باشد که وظیفه این مدول دریافت فرمان از راننده و کنترل سرعت گردش موتور بخاری پژو است . روش کار بدین صورت است که فرمان تغییر سرعت توسط راننده به ولوم بخاری اعمال میشود و با چرخش ولوم بخاری فرمان تغییر سرعت از طریق مدول بخاری به موتور بخاری پژو ارسال میشود و سرعت این فن تغییر میکند.
مقایسه مقاومت بخاری و مدول بخاری
در روش استفاده از مقاومت فن تنها میتوان به چند سرعت خاص دست پیدا کرد در صورتی که با استفاده از مدول بخاری میتوان سرعت فن را بطور پیوسته و در بازه خاموش تا حداکثر سرعت فن تنظیم کرد.مقاومت فن سیستم ساده تری دارد و پیاده سازی آن راحت تراست اما مدول دارای سیستم پیچیده تری است.مزیت عمده مدول فن یعنی قابلیت تغییر سرعت پیوسته فن باعث میشود تا اغلب از این سیستم برای تغیر سرعت فن استفاده کنند.
در خودرو اگر مدول فن به درستی کار نکند موجب عدم تغییر سرعت فن و یا کار نکردن آن و حتی خرابی آن میشود از این رو در انتخاب مدول باید حداکثر دقت را داشت تا باعث آسیب دیدن فن بخاری نشود.
از مشکلات رایج در مدول ها
عمده عواملی که باعث آسیب دیدن مدول بخاری میشود گرم شدن بیش از حد آن در اثر آسیب جدی به موتور بخاری پژو میباشد . برای مثال درگیر شدن شافت موتور فن و یا اتصال کوتاه شدن موتور باعث جریان کشی زیاد آن و گرم شدن بیش از حد مدول و آسیب دیدن آن میشود.
توجه کنید که اگر مدول شما آسیب دید حتما موتور فن را چک کنید و درصورت وجود مشکل در فن آن را برطرف کنید سپس مدول جدید را تعویض کنید.
روش تست کردن مدول بخاری
تست کردن مدول بخاری و اطمینان از درستد عملکردن آن توسط یک ابزار اسکن مخصوص صورت میگیرد.
راه دیگر این است که ولتاژ موتور دمنده، ماژول کنترل موتور دمنده و سایر قسمت های مدار را طبق دفترچه راهنمای سرویس بررسی کنید. به عنوان مثال، در هوندا آکورد، برق + ۱۲ ولت مستقیماً از طریق فیوز و سپس از طریق رله به موتور دمنده می رسد.
ماژول کنترل موتور دمنده (مدول بخاری) دارای ۴ سیم است: دو سیم از واحد کنترل سیستم تهویه خودرو می آید، یکی زمین است، یکی به ترمینال منفی موتور دمنده می رود. دفترچه راهنمای سرویس توصیه می کند که ولتاژ را در موتور دمنده اندازه گیری کنید، سپس اگر مشکلی نداشت، مشکل از مدول بخاری نمی باشد.
گرمای بخاری خودرو چگونه منتقل میشود؟
باد گرمی که وارد کابین میشود، توسط دمندهای تولید شده است که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین میکند. پس از داغشدن دیواره رادیاتور یا به عبارت دیگر بالارفتن آمپر دمای آب، میتوان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.
فروشگاه آنلاین رستمیان (بازرگانی رستمیان) کار خود را در سال ۱۳۹۹ در حوزه “فروش آنلاین رادیاتور و کولر اتومبیل” شروع کرده و امید است با تلاش بی وقفه محیطی امن و تخصصی برای خرید قطعات برای هموطنان عزیز فراهم آورد . اهداف اصلی این فروشگاه فراهم آوردن شرایطی آسان و مناسب برای مشتریان محترم در جهت خرید قطعات با کیفیت بالا و قیمت مناسب است و در جهت نیل به این هدف سعی داریم تا بهترین و معتبرترین برندهای تجاری در حوزه قطعات یدکی را در این سایت گرد هم آوریم . امیدواریم با ثبت نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود هرچه بیشتر ما را در نیل به این مهم یاری فرمایید.
مدیریت بازرگانی: مجتبی رستمیان