موتور تهویه تیبا مدل ساندن اصلی کد m 7-16
رزیستور بخاری ساینا اصلی کد m 8-4
****ما را در ترب دنبال کنید*****
موتور موتور تهویه تیبا چیست ؟
مولفهای بسیار مهم در سیستم تهویه مطبوع است.
به عبارتی موتور تهویه ، هوای گرم یا سرد شده را هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع از طریق دریچهها به بخشهای مختلف محیط انتقال میدهد.
برخی از این موتورها، توانایی انتقال حجم زیادی هوا را دارند که بیشتر در سیستمهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.
به صورت کلی دو نوع موتور دمنده هوا وجود دارد: «موتورهای تک سرعته» و «موتورهای دارای سرعت متغیر».
موتورهای تک سرعته، هوا را با سرعت مشخصی دم میکنند؛ اما موتورهای با سرعت متغیر، قادر هستند تا هوا را با سرعتهای مختلف به جریان اندازند.
یک موتور دمنده یا بلوئر در تمامی سیستمهای تهویه مطبوع، وظیفه انتقال و عبور هوا را برعهده دارد.
موتور تهویه تیبا هوا چگونه کار میکند؟
در ابتدا باید بگوییم که ترموستات موجود در سیستم گرمایش و سرمایش منازل برای نظارت بر دما کار میکند.
هنگامی که دما پایینتر از تنظیم ترموستات در حالت گرما قرار میگیرد یا در حالت سرد از حد تنظیم شده بالاتر میرود؛ سیستم تهویه مطبوع و در نتیجه موتور دمنده هوا را روشن میکند
این موتور، هوا را به جریان میاندازد و باعث متعادل شدن دمای محیط میشود.
بسته به سیستم تهویه مطبوع و ظرفیت آن در این سیستمها از انواع مختلف موتور تهویه تیبا استفاده میشود.
موتور تهویه تیبا، هوا را به داخل سیستم تهویه مطبوع کشیده؛ سپس آن را از روی کوئل گرم یا سرد عبور میدهد و به منظور اطمینان از رسیدن دما به آنچه در ترموستات فراخوانی میشود؛ باعث گردش هوا در محوطه میشود.
این کار با چرخاندن فن انجام میشود که باعث ورود هوا به سیستم تهویه مطبوع میشود.
در نظر داشته باشید که حتی یک موتور تهویه تیبا کوچک، قابلیت جابجایی حجم زیادی از هوا را دارد.
تفاوت موتورهای تهویه تیبا هوا تک سرعته با دو سرعته:
همانطور که پیش از این گفتیم، موتورهای تک سرعته با سرعتی معین عمل میکنند و در صورت استفاده، تمام ظرفیت هوا را منتقل میکنند.
ترموستات به موتور دمنده شما میگوید چه موقع روشن و یا خاموش شود
در صورت استفاده از موتورهای تک سرعته، بعضی اوقات نوسانات دمایی محیط زیاد میشود زیرا تا هنگامی که دستگاه توسط ترموستات خاموش نشوند، با تمام قدرت عمل خواهند کرد.
برعکس، موتورهای با سرعت متغیر، در صورت نیاز هوا را با سرعت بالاتر و یا پایینتر انتقال میدهند.
بنابراین، این نوع از موتور به ایجاد درجه حرارت یکنواخت توزیع شده در کل محوطه کمک میکند.
همچنین موتورهای با سرعت متغیر معمولا نسبت به موتورهای تک سرعته از لحاظ صرفهجویی در انرژی، بهرهوری بالاتری دارند و باعث کم شدن هزینه استفاده از سیستم تهویه مطبوع خواهند شد.
نمونههایی از انواع موتور تهویه تیبا هوا:
سیستمهای تهویه مطبوع هوا، متداولترین دستگاهی است که در آن از یک موتور دمنده استفاده شده است.
در واقع نوعی از موتورهای دمنده در سیستم تهویه مطبوع خودروها وجود داردو فشار هوای گرم و یا سرد را به سمت اتاق وسیله نقلیه هدایت میکند
انواع بزرگ این دستگاهها در ساختمانها و کارخانهها، هوای گرم و یا سرد را به محیط انتقال میدهند.
انتخاب موتور تهویه تیبا هوا :
هنگام انتخاب موتور تهویه تیبا هوا، بهتر است محاسبات دقیقی انجام دهید.
اما در صورت تعویض، سعی کنید مدلی که دارای مشخصاتی مشابه با مدل فعلی است را انتخاب کنید.
همچنین میتوانید با پیدا کردن شماره سریال در موتور دمنده خود و پیدا کردن سازنده آن، موتور معیوب را تعویض کنید.
اگر موتور اصل موجود نباشد؛ معمولا میتوانید یک مدل استاندارد پیدا کنید که با سیستم تهویه مطبوع شما سازگار باشد.
شما نیاز به دانستن نوع درایو، قطر موتور، ولتاژ، اسب بخار، سرعت، جهت چرخش، اندازه خازن راهانداز (در صورت لزوم) و روش نصب مناسب در هنگام خرید موتور دمنده جایگزین دارید.
یک متخصص سیستم تهویه مطبوع واجد شرایط، بهترین فرد برای کمک به نصب موتور مناسب دمنده برای سیستم شما خواهد بود و میتواند به خوبی این کار را انجام دهد.
انواع مختلف از موتور تهویه تیبا مطبوع
واحدهای AC خانگی برای حرکت هوا و مبرد از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند. موتورهای تهویه مطبوع به دلیل گرمای بیش از حد یا عدم نگهداری مناسب یا کهولت سن، ممکن است خراب شوند و کل سیستم را متوقف کنند.
اینجاست که شما به عنوان تکنسین وارد می شوید! در مورد عیب یابی و تعمیر موتورهای AC آسیب دیده چقدر می دانید؟
موتور تهویه تیبا مطبوع معمولی:
در حرفه تهویه مطبوع، احتمالاً با سیستم های AC از مدل های بسیار قدیمی تا جدید کارخانه مواجه خواهید شد.
در نتیجه، باید انواع مختلفی از موتورهایی را که با آنها روبرو میشوید و نحوه درست کارکردن و تعویض هر کدام را در صورت لزوم درک کنید.
کمی وقت بگذارید و با ۵ موتوری که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد آشنا شوید:
- موتور فن کندانسور
- موتور دمنده
- موتور ECM
- موتورهای فن احتراقی
- موتورهای کمپرسور
۱) موتور تهویه تیبا فن کندانسور
از آنجایی که موتور فن کندانسور در معرض عناصر مختلف قرار میگیرد، برای استفاده در خارج از منزل که در انتها و کنارهها مهر و موم شده است تا آب از آن خارج نشود، رتبهبندی شده است. این موتورها معمولا یک سرعته هستند و در محدوده ۱.۶ اسب بخار تا ۱.۳ اسب بخار تولید می شوند.
آنها همیشه یک خازن دارند، معمولاً یک خازن دوگانه اگر موتور اصلی باشد و یک خازن اگر موتور جایگزینی باشد.
موتور فابریک معمولا سه سیمه و نسخه افترمارکت معمولا ۴ سیمه.
نکته اصلی که باید در موتور فن کندانسور به خاطر بسپارید این است که مشکل اصلی سرویس معمولاً خازن بد است.
این مشکل معمولاً در تابستان، زمانی که هوا در گرمترین حالت است، ظاهر میشود. اگر موتور خراب است، قبل از اینکه آن را بردارید، ارتفاع تیغه فن را تا محافظ انگشت اندازه بگیرید.
قرار دادن تیغه برای عملکرد کندانسور کاملاً مهم است، حتی بیشتر از قرارگیری اصلی آن بر روی شفت موتور. در نتیجه، شما باید همیشه پرههای فن جایگزین را دقیقاً در همان ارتفاع نگه دارید، زیرا اشتباه گرفتن این ارتفاع پره حتی به اندازه یک اینچ میتواند به این معنی باشد که کمپرسور بیش از حد گرم میشود و میسوزد.
اگر نیاز به تعویض موتور و خازن فن کندانسور دارید، ابتدا به این اطلاعات کلیدی توجه کنید:
- دور در دقیقه
- اندازه قاب
- HP
- ولتاژ
مهمتر از همه، هرگز سعی نکنید تیغه جایگزین را به زور به موتور وارد کنید.
به هر حال، تعویض موتور آسان است، در حالی که پیدا کردن تیغه فن صحیح ممکن است هفته ها طول بکشد.
در نهایت، از این فرض که میتوانید در صورت لزوم به سادگی یک تیغه گام متفاوت را جایگزین کنید، عقب نشینی نکنید.
اندازه یا نوع اشتباه کار نمی کند و ممکن است موتور فن را بیش از حد گرم کند یا هوای کافی را حرکت ندهد، به این معنی که واحد AC کار خود را انجام نمی دهد.
جریان هوا در کندانسور بسیار مهم است.
۲) موتور تهویه تیبا:
یکی دیگر از موتورهای یونیت AC متحرک هوا، موتور تهویه تیبا است.
موتور تهویه تیبا شبیه به موتور فن کندانسور به نظر می رسد، با این تفاوت که دمنده از طرفین و/یا انتهای آن تهویه می شود تا هوا از آن عبور کند.
موتورهای دمنده علاوه بر سیم های بیشتری نسبت به موتورهای فن کندانسور، یک خازن نیز دارند.
علت اصلی خرابی موتورهای دمنده این است که هوای کثیف از روی آنها عبور کرده و سوراخ هواکش را متوقف کرده و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.
این نشان دهنده یک مشکل عمیق تر است زیرا فیلتر هوا باید قبل از رسیدن به موتور کثیفی را بگیرد.
گاهی اوقات یک موتور تهویه تیبا خرابی خازن را تجربه می کند و باعث می شود که به عقب برگردد و تقریباً هوا را حرکت نمی دهند.
پس از چند ساعت، سیم پیچ اواپراتور یخ می زند و خانه بیش از حد گرم می شود و صاحب خانه را وادار می کند تا کمک بخواهد.
برای تعویض موتور تهویه تیبا، محفظه دمنده را با موتور و دمنده جدا کنید.
ابتدا باید صفحه منحنی را بردارید، اما این جایی است که چرخ از محفظه خارج می شود.
اطمینان حاصل کنید که پس از اتمام کار، چرخ دمنده را به طور ایمن وصل کنید تا از سوختن موتور جدید خود جلوگیری کنید.
۳) موتور ECM:
موتور ECM یک موتور تهویه تیبا است که یک ماژول کنترل الکترونیکی در انتهای آن نصب شده است.
این موتورها خاص هستند. برخی از آنها باید در خانه تامین با برنامه ریزی خاص راه اندازی شوند.
دیگران ماژول های برنامه ای دارند که می توانید بخرید تا خودتان این کار را انجام دهید. چند مدل به خصوص پیشرفته حتی به شما امکان می دهد.
تکنسین های مبتدی تهویه مطبوع ممکن است از نظرات یک تکنسین خبره در مورد نحوه رسیدگی به تعمیرات موتور ECM بهره مند شوند زیرا با توجه به قیمت بالای آنها و عملکرد پیچیده داخلی آنها، آزمون و خطا راه حلی برای موتورهای ECM نیست.
وقتی با تجهیزاتی به این گرانی و پیشرفته سر و کار دارید، بهتر است در امان باشید تا متاسف باشید.
۴)موتور تهویه تیبا فن احتراق :
موتورهای فن احتراقی در کوره های گازی یافت می شوند.
این نوع موتورها خازن ندارند، فقط دو سیم دارند.
تشخیص مشکل موتور فن احتراقی بسیار آسان است.
اگر موتور ۱۱۵ ولت کامل خود را دریافت کند اما کار نکند، سوخته است و احتمالاً کل آن نیاز به تعویض دارد.
از آنجایی که این موتورها به اندازه کوره گازی که روی آن نصب شده اند دوام می آورند، احتمالاً خرابی موتور فن احتراقی زیادی را مشاهده نخواهید کرد.
اما حتی زمانی که این کار را انجام میدهید، جایگزینی آن زمان زیادی طول نمیکشد و فرآیندی کاملاً ساده خواهد بود.
۵) موتور تهویه تیباو کمپرسور:
گران ترین و سخت ترین جایگزینی موتورهای تهویه مطبوع کمپرسور است.
این موتور در داخل محفظه کمپرسور آب بندی شده است، بنابراین نمی توانید به صورت بصری تشخیص دهید که آیا موتور از کار افتاده است یا خیر. تنها قسمتی که می توانید تست کنید سه پایانه است که از آن بیرون زده است.
موتورهای کمپرسور در واقع دو موتور در یک موتور هستند: موتور شروع و موتور اجرا. آنها اتفاقاً در ترمینال سیم مشترک به یکدیگر متصل می شوند.
سیمپیچهای استارت، سیمهای بسیار کوچکی هستند که روی موتور پیچیده میشوند تا یک انفجار سریع نیرو ایجاد کنند و موتور را راهاندازی کنند.
از آنجایی که سیم پیچ های شروع فقط برای جرقه اولیه طراحی شده اند، اگر سیمپیچهای شروع بیش از سه ثانیه کار کنند، احتمالاً میسوزند.
خازن کارکرد موتور تضمین میکند که سیمپیچهای استارت خیلی سخت کار نمیکنند و کل موتور را به درستی کار میکند.
تشخیص صحیح موتوری که نمی توانید ببینید دشوار است، بنابراین اکثر مشکلات موتورهای کمپرسور ناشی از تشخیص اشتباه است تا خرابی تجهیزات.
هر یک از سه اتصال ترمینال را تست کنید تا ببینید که آیا مقادیر مقاومت مناسبی را نشان میدهند و به زمین شارژ دارند یا خیر.
اگر خوانشی روی زمین وجود داشته باشد، موتور خراب است.
مطمئن شوید که همیشه برق را حذف کرده و خازن های موجود در دستگاه را تخلیه کنید.
ممکن است کمپرسور هنگام آزمایش چیزی نخواند.
این زمانی است که ۹۰٪ به اشتباه محکوم می شوند.
حقیقت این است که کمپرسورها دارای یک کلید ایمنی داخلی هستند که موتور را هنگام داغ شدن بیش از حد خاموش می کند و اگر موتور را در حالی که کلید فعال است تست کنید، به راحتی می توان تصور کرد که موتور سوخته است.
با در نظر گرفتن این اطلاعات، هرگز با این فرض که کمپرسور سوخته است عجله نکنید. کمپرسورها باید عمر واحد را دوام بیاورند.
قبل از اینکه بخواهید موتور را تعویض کنید، سعی کنید علت خرابی را تعیین کنید یا ببینید آیا سوئیچ ایمنی در نهایت غیرفعال می شود یا خیر.