کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱
****ما را در ترب دنبال کنید***
اجزای تشکیلدهنده کولر خودرو :
۱. کمپرسور: کمپرسور، دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است. این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند. کمپرسور گاز مبرد را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت کرده و سپس به کپسول خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند. کمپرسورهایی که در سیستم های کولر خودرو به کار برده می شوند، باید خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور داشته را باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر جایگذاری شوند و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند.
۲.کندانسور: کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز مبرد اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد.
۳.کپسول خشک کننده: کپسول خشک کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می کند.
معمولا این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی است تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده ای بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند. روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای نمایش گاز وجود دارد.
۴.اواپراتور: یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو اواپراتور است.اواپراتور مجموعه ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال ها و دریچه های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می دهد.
عمل ایجاد سرما توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین شده و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می شوند.
سیستم کولر خودرو دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج کرده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می کند. کارکرد نامناسب هریک از این دو سوئیچ، می تواند باعث از کار افتادن کل سیستم شود.
۵.مجموعه لوله و شیلنگ: شیلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. شیلنگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند.
۶.کلید A/C: این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد.
معمولا یک لامپ ال ای دی وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را عهدهدار است.
لازم به ذکر است در بعضی خودروهای روز دنیا، این قطعه حذف شده و سیستم تهویه همراه با روشن کردن خودرو به حالت فعال در می آید و فقط دما باید تنظیم شود.
۷.فن کولر: وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به گونه ای نصب می شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می دمد (وضعیت رانشی).
در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می دمد.
۸.شیر انبساط: این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است.
همچنین این قطعه فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش می دهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند، شیر انبساط باز شده و مایع مبرد با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پرفشار تبدیل می شود.
زمانی که اپراتور میزان بیشتری ماده مبرد نیاز داشته باشد، شیر انبساط اجازه می دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اپراتور وارد شود. شیر انبساط، برقرارکننده تعادل میان بار گرم و خنک کنندگی بهینه اپراتور است.
راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو :
تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه ای شیشه ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید.
حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.
وقتی کولر مشغول کار است ـ بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر ـ قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد.
در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می دهید.
هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.
هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره های باز توصیه نمی شود. بسته بودن پنجره ها فشار کمتری به کولر وارد می کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می رود.
کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱////کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱///کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱////کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱////کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱///کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱////کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱////کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱///کلید سه کاره کولر زانتیا برند وارداتی درجه ۱