رادیاتور آب MVM-530 وارداتی PMR کدM530-26
****ما را در ترب دنبال کنید****
رادیاتور آب MVM-530
رادیاتور آب خودرو یکی از مهمترین و اساسیترین ارکان خنکسازی موتور بهحساب میآید.
این وسیله مجموعهای از لولهها و پرههای دفع حرارت است که در کنار هم میتوانند آب داغ موتور را خنک کنند.
آب بهوسیله واتر ماشین به درون موتور کشیده و بعد از دفع حرارت وارد رادیاتور میشود رادیاتور ماشین نیز در معرض هوای خنک قرار دارد و میتواند.
نحوه قرارگیری رادیاتور آب MVM-530
رادیاتور ماشین باید در جایی قرار بگیرد که بیشترین تماس را با هوای محیط داشته باشد.
بنابراین معمولا رادیاتور خودرو در قسمت جلوی ماشین قرار میگیرد تا مستقیما با هوای محیط ارتباط داشته باشد و بتواند حرارت اضافه موتور را به هوای اطراف انتقال دهد.
رادیات ماشین در جلوی نصب میشود، سپس بهوسیله یک سری شلنگ و لوله با موتور ارتباط پیدا میکند.
استفاده از مخازن هواگیری در رادیاتور آب MVM-530
مخزن هواگیری میتواند بخش زیادی از هوای داخل مجموعه را به بیرون انتقال دهد. اما برای اطمینان و سریعتر شدن این کار، پیچهای هواگیری نیز در میانه مسیر قرار داده شده است تا افراد بتوانند سریعتر عملیات هواگیری رادیاتور را انجام دهند.
زمان بررسی رادیاتور آب MVM-530
بررسی رادیاتور زمان خاصی ندارد و همیشه باید حواسمان به آن باشد. اما اگر با مشکلات زیر مواجه شدید، حتما رادیاتور خودرو را از نظر نشتی، کثیفی و… بررسی کنید:
- اگر موتور داغ میکند
- اگر مایع خنککننده از اطراف رادیاتور نشتی دارد
- اگر بخاری ماشین خوب گرم نمیکند
دلیل کم شدن آب رادیاتور آب MVM-530
کم شدن آب رادیاتور میتواند به دلایل زیر باشد:
- نشتی درز رادیاتور
- سوراخ شدن مخزن رادیاتور
- سوختن واشر سرسیلندر
- هواگیری ناقص رادیاتور
- استفاده نکردن از ضد یخ
نشانههای خرابی رادیاتور آب MVM-530
رادیاتور ماشین باید دمای موتور را همیشه در محدوده استاندارد نگه دارد.
بنابراین اگر مشاهده کردید که دمای موتور از حد استاندارد همیشگی خارج شده و بالا رفته است، بدانید که ایرادی در سیستم خنککننده، بهویژه رادیاتور به وجود آمده است. بنابراین مهمترین نشانه خرابی رادیاتور افزایش بیش از حد دمای موتور و آمپر آب است.
داغ شدن موتور، خنک شدن باد بخاری، وجود نشتی در اطراف رادیاتور و… اصلیترین نشانههای خرابی رادیات ماشین بهحساب میآیند.
مایع درون رادیاتور آب MVM-530
مایع داخل رادیاتور ماشین نقش اساسی در جذب حرارت موتور و انتقال آن به رادیاتور و هوای محیط بازی میکند.
این مایع محلولی از آب تصفیهشده و ضدیخ است که باید همیشه به میزان کافی و بدون هوا در مخازن رادیاتور و داخل موتور وجود داشته باشد.
استفاده از ضد یخ و ضد جوش در رادیاتور آب MVM-530
وجود آب داغ داخل موتور باعث میشود تا اجزای فلزی موتور خیلی زود زنگ بزنند و پوسیده شوند.
پس استفاده مداوم از آب معمولی میتواند عمر موتور را به شدت کاهش دهد. ضمن آنکه آب معمولی در زمستان به سرعت یخ میزند و موجب خرابی موتور میشود.
برای رفع اMVM-530 ین مشکل از محلولی به نام ضد یخ و ضد جوش در آب رادیاتور استفاده میشود.
ضد یخ علاوه بر آنکه اجازه نمیدهد مایع خنککننده در زمستان یخ بزند، از جوش آوردن سریع موتور در تابستان نیز تا حدودی جلوگیری میکند.
ضمن آنکه ضدیخ اجازه واکنش قطعات فلزی با آب را نمیدهد و جلوی زنگ زدن اجزای موتور را هم میگیرد.
پس همواره در رادیاتور خودرو از ضد یخ محلول با آب استفاده کنید تا عمر موتور به این زودیها در اثر خوردگی آب به پایان نرسد.
مخزن رادیاتور
مخزن رادیاتور برای هواگیری و همچنین حفظ فشار مایع درون رادیاتور استفاده میشود.
پروانه
پروانه یا فن رادیاتور عملیات خنکسازی را سریعتر میکند و باعث میشود حرارت اضافی موتور خیلی زودتر دفع شود.
ترموستات
ترموستات یک شیر ترموکوبل است که در مسیر حرکت آب از موتور به سمت رادیاتور قرار میگیرد.
هر زمان دمای آب رادیاتور از یک محدوده بالاتر برود، شیر ترموستات باز میشود و آب داغ از موتور راهی رادیاتور خواهد شد.
بعد از خنک شدن موتور و آب رادیاتور، مجددا دریچه ترموستات بسته میشود.
واترپمپ (پمپ آب)
واترپمپ خودرو (پمپ آب) مایع داخل رادیاتور را به درون موتور میکشد و فشار لازم برای حرکت این مایع را در داخل لولهها به سمت رادیاتور فراهم میکند.
شلنگ فوقانی و تحتانی
مجموعهای از شلنگها و لولهها جهت انتقال آب بین رادیاتور و موتور وجود دارد که شلنگ فوقانی مجرای ورود آب داغ از موتور به رادیاتور است و شلنگ تحتانی نیز آب خنکشده را از رادیاتور به داخل موتور انتقال میدهد.
تسمه پروانه
بعضی از خودروها علاوه بر فن برقی، از پروانه مکانیکی نیز برای خنک کردن موتور استفاده میکنند.
این پروانه بهوسیله یک پولی و تسمه پروانه نیروی خود را از موتور دریافت میکند. هر زمان که موتور خودرو روشن شود، پروانه نیز میچرخد و پیشرانه را خنک میکند.
فن یا پنکه
فن یا پنکه جلوی رادیاتور قرار میگیرد و هوای محیط را با فشار بیشتر به پرههای رادیاتور میرساند.
وجود فن باعث میشود تا آب داغ خیلی سریعتر خنک شده و عملیات خنکسازی موتور در زمان کمتری انجام شود.
فشار بالای آب داخل رادیاتور آب MVM-530
اگر فشار آب داخل رادیاتور به دلایلی مثل گرفتگی و مسدود شدن بعضی از قسمتهای آن بالا برود، فشار بیش از حد به بدنه رادیاتور وارد میشود و احتمال سوراخ شدن و نشتی آب از درزهای آن وجود دارد.
چرخه حرارت نامتعادلMVM-530
چرخه حرارت نامتعادل و افزایش بیش از حد دما یا مسدود شدن رادیاتور که منجر به گرم شدن یک بخش و سرد ماندن بخش دیگر میشود، میتواند در سوراخ شدن رادیاتور موثر باشد. .
علت سرد بودن رادیاتور آب MVM-530
علت سرد بودن رادیاتور ماشین میتواند خراب شدن ترموستات باشد. در این حالت رادیاتور سرد است، اما دمای موتور به شدت بالا میرود. همچنین مسدود بودن مسیرهای ورودی آب داغ به داخل رادیاتور نیز میتواند دلیل سردی رادیاتور باشد.
هوا گرفتن رادیاتور، ضعیف شدن واترپمپ و کمبود یا خالی شدن آب موتور از دیگر دلایل سرد بودن رادیاتور است.
ریختن آب روی رادیاتور آب MVM-530
ریختن آب روی رادیاتور ماشین میتواند به دلایلی مثل سوراخ شدن رادیاتور، مسدود شدن رادیاتور و درنتیجه خروج آب از درز بین شبکه فلزی و منبع پلاستیکی، خرابی پیچ تخلیه رادیاتور یا اورینگ آن، خرابی درب رادیاتور و سوختن واشر سرسیلندر باشد.
اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد امکان دارد کمپرس موتور با فشار به داخل رادیاتور بزند، در رادیاتور نتواند فشار را تحمل کند و از آنجا مایع رادیاتور همراه با بخار آب با فشار خارج شود.
افزایش دمای موتورMVM-530
رادیاتور ماشین وظیفه متعادل نگه داشتن دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود و دمای موتور بالا برود، روی بخشهای حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقانها تنش حرارتی وارد خواهد شد.
اگر این تنش حرارتی تداوم داشته باشد، ایراداتی مثل سوختن واشر سرسیلندر، روغنسوزی، یاتاقان زدن و به طور کلی خرابی اساسی موتور به وجود خواهد آمد.