رادیاتور آب لیفان X60 وارداتی PMR
****ما را در ترب دنبال کنید***
چه مواردی سبب کم شدن آب موجود در رادیاتور لیفان X60 می شود؟
کم شدن آب موجود در مخزن رادیاتور خودرو، همانطور که می دانید مشکلات و خسارت های زیادی را به دنبال دارد.
به همین دلیل پیشنهاد می شود که در روزهای گرم تابستانی، هفته ای، یک بار آب موجود در مخزن را مورد چک قرار داده و در صورت کم شدن سطح آب، مقداری آب مقطر به آن اضافه نمایید.
آیتم ها زیادی در کاهش میزان سطح آب دخیل هستند که بد نیست در این خصوص، اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید.
از مهمترین عواملی که سبب کاهش میزان سطح آب در مخزن آب رادیاتور ماشین می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سوراخ بودن رادیاتور خودرو
- نشتی آب از بخاری ماشین
- بروز یک سری از نشتی ها در اتصالات
- خرابی های موجود در رادیاتور
- وارد شدن آب به داخل سیلندر
- خراب های موجود در قمقه رادیاتور
- رادیاتور نمی تواند به درستی هواگیری نماید
- ترموستات گیر کرده است
- سوخت واشر سر سیلندر و خروج شدن آب از این قسمت
- جوش آوردن خودرو
- خرابی های مربوط به فن و پروانه
- آب از قسمت سیلندر نشتی پیدا کند
- آب از قسمت درب رادیاتور خارج شود
- رسوب گذاری در داخل موتور و بسته شدن منافذ مربوط به آب
هر یک از عوامل مذکور در فوق می تواند میزان سطح مربوط به آب را، در رادیاتور ماشین کاهش داده و مشکلات بسیار جدی تری را برای راننده و اتومبیل به وجود آورد.
مهم ترین نشانه های مربوط به خرابی رادیاتور آب لیفان X60 :
نشانه های مربوط به خرابی رادیاتور خودرو را، به دست آورده و در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها، رادیاتور اتومبیل خود را مورد چک قرار دهید.
از مهمترین نشانه های مربوط به خرابی رادیاتور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کم شدن آب موجود در داخل مخزن رادیاتور اتومبیل
- بیرون زدن آب از داخل لوله متصل شده به درب رادیاتور
- خودرو به شکل نامنظم کار می کند
- چراغ هشدار روشن شود
- بالا رفتن آمپر آب
در برخی از اتومبیل ها می توانید چراغ هشدار مربوط به کم شدن آب رادیاتور را، مشاهده کنید که این امر راننده را، به موقع از وجود یک خطر آگاه می سازد.
متاسفانه برخی از خودروهای موجود در کشورمان از چنین آپشن و چراغ هشداری برخوردار نیستند.
به همین دلیل توصیه می شود که حتما خودتان به شکل مرتب سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور اتومبیل تان را مورد بررسی قرار دهید.
برخی از افراد بر این باورند که با ریختن مقداری زردچوبه در داخل مخزن رادیاتور، می توانند بسیاری از خرابی های مربوط به این سیستم را رفع کنند! اما این باور بسیار اشتباه بوده و اضافه کردن زردچوبه نه تنها مشکلی را رفع نمی کند، بلکه مشکلات زیادی را نیز به وجود می آورد.
انواع رادیاتور آب لیفان X60:
رادیاتور خودرو با توجه به شبکه های مورد استفاده در آنها، به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
رادیاتور آب لیفان X60 فین تیوب:
توجه داشته باشید که در این مدل از رادیاتورها، لوله های مورد استفاده، بر پره های پروانه، به شکل عمود بوده و از درون پره ها عبور می کنند.
رادیاتور آب لیفان X60 کروگیت:
رادیاتورهای کروگیت به نوعی از رادیاتورها اطلاق می شوند که لوله های تعبیه شده در آنها، از داخل پرده ها عبور نکرده و به شکل مجزا، در کنار پره ها قرار گرفته اند. ا.
دو نوع درب، برای رادیاتور اتومبیل انتخاب کنید که عبارتند از:
درب رادیاتور آب لیفان X60ساده:
یکی از قدیمی ترین انواع درب های مورد استفاده در رادیاتورها می باشد که می تواند فشار موجود در سیستم خنک کننده را به راحتی تحمل کند.
همچنین از طراحی بسیار ساده ای برخوردار است.
درب رادیاتور آب لیفان X60 فشاری :
این مدل از درب ها به طرز کامل بر روی لوله رادیاتور سوار شده و به شکل محکم بسته می شود.
همچنین در این مدل از درپوش می توانید دو نوع سوپاپ نیز مشاهده کنید.
رادیاتورها می توانند به شکل عمودی و افقی، در قسمت جلویی اتومبیل قرار بگیرند که شما نیز می توانید با توجه به نوع و مدل اتومبیل خود، مناسب ترین و ایده آل ترین انواع رادیاتورها را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید.
عملکرد رادیاتور آب لیفان X60در وسیله نقلیه چیست ؟
موتور یک وسیله نقلیه، از طریق سوزاندن سوخت و ایجاد انرژی از بسیاری از قطعات متحرک، نیروی مورد نیاز را به آن میدهد. این نیرو و حرکت میتواند مقدار زیادی گرما در کل موتور ایجاد کند.
برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ضروری است که در هنگام کار این گرما از موتور خارج شود که منجر به آسیب شدید میشود.
رادیاتور در از بین بردن گرمای اضافی موتور موثر است.
رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده موتور است که شامل یک مایع خنک کننده مایع، شیلنگ برای گردش مایع خنککننده، یک فن و یک ترموستات است که دمای مایع خنککننده را کنترل میکند.
مایع خنککننده از طریق شیلنگهای رادیاتور، از طریق موتور عبور میکند تا گرمای اضافی موتور را جذب کند و به رادیاتور برمیگردد.
رادیاتورآب لیفان X60چگونه کار میکند؟
پره های فلزی نازک پس از بازگشت به رادیاتور، با عبور مایع گرم از درون آن، گرما را از مایع خنک کننده به هوای خارج آزاد میکنند.
هوای خنک از طریق اتومبیل به رادیاتور میرود تا به این روند کمک کند، و هنگامی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست، مانند زمانی که در ترافیک بیکار هستید، فن سیستم برای کمک به کاهش دمای مایع خنک کننده گرم شده.
پس از عبور مایع خنک کننده از رادیاتور، دوباره از طریق موتور گردش میکند.
این چرخه تبادل حرارتی به منظور حفظ دمای عملکرد مطلوب و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور مداوم است.
اجزای رادیاتور آب لیفان X60:
یک رادیاتور دارای سه قسمت اصلی است: هسته، درپوش فشار و مخازن خروجی و ورودی.
هسته لیفان X60:
جز هسته قسمت اصلی است که توسط یک بلوک بزرگ فلزی با ردیفهایی از بالههای باریک فلزی تعریف شده است.
این جایی است که خنک کننده داغی که از طریق موتور جریان یافته است گرمای خود را آزاد میکند و در آنجا رادیاتور برای سفر بعدی خود در اطراف مدار تبادل گرما آن را خنک میکند.
درپوش فشار رادیاتور آب لیفان X60:
درپوش فشار سیستم خنک کننده را مهر و موم کرده و از تحت فشار بودن آن اطمینان حاصل میکند.
این فشار برای کارایی رادیاتور ضروری است زیرا باعث میشود تا مایع خنک کننده از جوشیدن و سرریز شدن آن جلوگیری کند.
مخازن خروجی و ورودی رادیاتور آب لیفان X60:
مخازن خروجی و ورودی، خنک کننده را بعد از گردش در موتور به رادیاتور هدایت میکنند.
یکی دیگر از اجزای اصلی رادیاتور، خود مایع خنک کننده است.
حتی اگر یک قطعه مکانیزه نباشد، این ماده مهمی است که گرما را از موتور دور میکند و به رادیاتور اجازه میدهد کار خود را انجام دهد.
خرابی رادیاتور آب لیفان X60 :
هر زمان موتور در هوای متلاطم کار کند میتواند بیش از حد گرم شود.
اما اگر رادیاتور کمی خنک کننده داشته باشد یا در یکی از شلنگهای آن نشتی وجود داشته باشد، خطر گرم شدن به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
از دیگر خرابیهای احتمالی رادیاتور می توان به خرابی ترموستات، مشکل مکانیکی فن یا درپوش فشار معیوب اشاره کرد که نمیتواند سیستم را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه باعث سرریز شدن مایع خنک کننده میشود.
در هر یک از این موارد، موتور میتواند بیش از حد گرم شود و در نتیجه آسیب جدی ببیند.
علائم خرابی رادیاتور آب لیفان X60شامل موارد زیر است:
- یک افزایش و سقوط غیرمعمول در اندازه گیری دمای خوشه ابزار
- بوی دود از زیر کاپوت ماشین بیاید
- هر مقدار مایع سبز (خنک کننده یا ضد یخ) در زیر خودرو جمع شود
- شواهد بصری زنگ زدگی روی اجزای سیستم خنککننده
چه عواملی باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود؟
بعض وقتا خودروها در هوای بسیار گرم بیش از حد گرم میشوند، با این حال هر زمان ممکن است موتور بیش از حد گرم شود، به خصوص اگر سطح مایع خنککننده در رادیاتور کم باشد یا نشتی در سیستم خنککننده وجود داشته باشد.
نشت می تواند خصوصاً نگران کننده باشد زیرا نشتی در مایع خنک کننده رادیاتور وجود دارد که مطمئناً باعث گرم شدن بیش از حد میشود.
در صورت خراب شدن رادیاتور، موتور بیش از حد گرم میشود و صدمه جدی وارد میکند و در نتیجه تعمیرات پرهزینه و گستردهای باید انجام شود.
بنا بر دلایل احتمالی گرم شدن بیش از حد ممکن است به خرابی ترموستات، نشتی شیلنگ یا درپوش رادیاتور مربوط باشد.
اگر درپوش رادیاتور معیوب باشد، قادر به فشار نیست و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده مخزن سرا زیر را بیش از حد پر کند، که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
نگهداری از رادیاتور آب لیفان X6 :
اگرچه پیش بینی زمان خراب شدن ترموستات یا درپوش رادیاتور تقریباً غیرممکن است، اقدامات خاصی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از اثرات مخرب یک موتور بیش از حد گرم انجام دهید.
مانند : هر قطعه دیگر وسیله نقلیه، رادیاتور برای اطمینان از دوام و عملکرد مناسب خود به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز دارد.
به موارد زیر برای نگهداری بهتر از رادیاتور وسیله خود توجه کنید.
- شلنگهای رادیاتور را هر سه سال تعویض کنید. از آنجا که شیلنگها از مواد لاستیکی تشکیل شدهاند، پس از مدتی واکنشهای شیمیایی، هوای خشک و دمای بالا باعث خراب شدن آنها میشود.
- مرتباً سطح خنک کننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع در بین چکها به طور محسوسی کاهش یابد، ممکن است نشتی در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد. سطح پایین تر از حد نرمال می تواند نشان دهنده نشتی در سیستم باشد.
- برای از بین بردن هرگونه آلودگی در رادیاتور و شلنگهای آن، شستشو دهید. این سرویس همچنین سیستم خنک کننده را برای جلوگیری از زنگ زدگی اجزای سازنده تنظیم میکند و به رادیاتور اجازه میدهد تا در طول عمر خود در اوج عملکرد کار کند.
ایستادن در کنار جاده با موتور بیش از حد داغ شده، شرایطی است که هر راننده میخواهد از آن اجتناب و دوری کند.
رادیاتورها با تخلیه گرمای بیش از حد موتور در هنگام کار، از این اتفاق جلوگیری میکنند.