رادیاتورآب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATوارداتی PMR
****ما را در ترب دنبال کنید***
اجزای تشکیل دهنده رادیاتورآب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATچیست؟
- فن بخاری برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- مجاری آب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- ترموستات برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- شبکه رادیاتور برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- منبع انبساطبرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- محفظه پایین رادیاتور برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- فن برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- لوله برگشت آب از موتور برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- واتر پمپ برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- بخاریبرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- لوله ورودی آب به بخاری برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- لوله برگشت آب از بخاریبرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
خطرات کم شدن آب رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATچیست؟
رادیاتور نقش خنک کننده را در خودروها ایفا میکند.
اگر آب رادیاتور کم شود مشکلاتی مثل سوختن واشر سر سیلنر، سوختن موتور و گیرپاژ کردن پیستونها را به همراه داشته باشد.
بنابراین میزان آب درون رادیاتور باید مرتب توسط راننده چک شود تا از خطرات و خسارات جلوگیری شود.
دلایل کم شدن آب رادیاتور برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATچیست؟
کم شدن رادیاتور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این بخش به آنها اشاره میکنیم:
- یکی از مهمترین دلایل کم شدن آب رادیاتور خرابی قطعات رادیاتور است.
- از کار افتادن و خرابی فن رادیاتور، سوراخ بودن رادیاتور، خراب شدن واتر پمپ، خرابی قمقمه رادیاتور، گیر کردن توموستات باشد.
- میتوان گفت رادیاتور، شیلنگهای موجود در آن و اتصالات بر اثر گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی میشوند که این موضوع نیز یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور است.
- خراب شدن درب رادیاتور، از دیگر علت های اصلی کم شدن آب رادیاتور است. درب منبع انبساط ازدو سوپاپ سوپاپ فشار و خلع تشکیل شده است؛ وظیفه این دو سوپاپ در کنار هم این است که مانع تبخیر آب داخل رادیاتور شوند.
- ترک خوردن بلوک سیلندر و یا دفرمه شدن سر سیلندر، یکی از بزرگترین دردسرهایی است که ممکن است برای خودرو شما ایجاد شود و از دلایل کم شدن آب رادیاتور باشد.
- نشتی آب از در رادیاتور، هواگیری نکردن رادیاتور، رسوب گذاشتن داخل موتور، عدم استفاده از ضد یخ، نشتی سیلندرها، نشتی از بخاری ماشین نیز از دلایل دیگر کم شدن آب رادیاتور خودرو شما میباشد.
- از دیگر دلایل کم شدن آب رادیاتور میتوان به شیوه ضعیف سرویس خنک کردن موتور که توسط رادیاتور انجام میشود نیز اشاره کرد.
مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATچیست؟
بعضی مدت طبیعی است که آب رادیاتور کم شود.
زمانی که چراغ چک روشن شود و یا زمانی که حرارت بالای داشبورد زیاد شود، نشان دهنده کم شدن آب رادیاتور است.
بهتر است شما ماهانه آب رادیاتور خود را چک کنید و اگر نصفه و کم شده بود حتما به آن آب اضافه کنید تا مشکلی برای موتور و رادیاتور پیش نیاید.
علت سرریز شدن آب رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATچیست؟
گاهی در ماشینهای قدیمی ممکن است آب رادیاتور از آن سر برود، که دلیل آن ریختن بیش از حد آب در مخزن رادیاتور است.
این اتفاق در ماشین های امروزه به دلیل وجود منبع انبساط اتفاق نمیافتد چرا که آب اضافه بلافاصله وارد مخزن دیگری میشود.
اگر درب منبع رادیتور، نیز به درستی بسته نشود ممکن است آب رادیاتور به بیرون نشت میکند و سریز میشود.
برای رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT از چه آبی استفاده کنیم؟
بهتر است برای پر کردن آب رادیاتور، آب شهری اضافه نکنید. چرا که املاح موجود در آن ممکن است باعث ایجاد رسوب در رادیتور شود و مشکلاتی را برای خودرو شما ایجاد کند.
آب مقطر به تنهایی نمیتواند این دما را تحمل کند، بنابراین مکانیکها توصیه میکنند که از مخزن رادیاتور را آب مقطر بریزید و با ضد یخ پر کنید.
ضد یخ باعث میشود که در زمستان که دما پایین میآید آب رادیاتور یخ نزند. یکی دیگر از موادی که در فصل تابستان به آب رادیاتور اضافه میشود ضد جوش است. ضد جوش باعث میشود نقطه تبخیر و جوش آب کمتر شود و از خسارات ناشی از تبخیر آب رادیاتور جلوگیری میکند.
چگونه به رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT آب اضافه کنیم؟
برای اضافه کردن آب به رادیاتور در ابتدا ماشین را خاموش کنید و کاپوت ماشین را بالا بزنید تا کمی موتر خنک شود.
سپس درب مخزن رادیاتور را به آرامی باز کنید و میزان آب مخزن را چک کنید.
سپس آب مقطر و ضد یخ را به همان نسبت که در توضیحات ضد یخ قید شده است را درون مخزن بریزید و پس از آن درب مخزن را محکم ببندید.
توجه داشته باشید که تا سرد نشدن کامل موتور درب رادیاتور را باز نکنید چرا که ممکن است آب جوش در مخزن بر روی بدن شما بریزد و ایجاد سوختگی بدی کند
مرحله ۱: چگونه سیستم برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATخنککننده خودروی خود را بشناسید:
سیستم خنککننده در وسیله نقلیه شما به گونهای طراحی شده که موتور را در دمای ثابت نگه دارد.
رادیاتور ماشین پس از گرم شدن موتور، از گرم یا سرد شدن بیشازحد آن جلوگیری میکند.
سیستم خنککننده از چندین جزء اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام میدهند.
هر یک از اجزا برای کارکرد موتور در دمای صحیح ضروری هستند.
کولنت، ترموستات،پمپ آب رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنککننده موتور خودرو هستند.
مرحله ۲: چگونه مشکل برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT را شناسایی کنیم :
زمانی که هر یک از اجزاء بالا خراب شود، ممکن است یک سری مشکلات رخ دهد. دانستن علائم ناشی از عدم گردش آب در رادیاتور ماشین میتواند در شناسایی مشکل کمک کند.
خرابی ترموستات شایعترین علت گرمای بیشازحد و علت کاهش آب رادیاتور خودرو است.
زمانی که رادیاتور مسدود میشود جریان مایع خنککننده را محدود میکند.
اگر از بیرون مسدود شود، جریان هوا را از طریق رادیاتور محدود میکند و باعث داغ شدن موتور خودرو میشود. برای بررسی انسداد که به عدم گردش آب در رادیاتور ماشین منجر میشود، این مراحل را دنبال کنید:
ماشین خود را پارک کنید. اجازه دهید موتور خنک شود وکاپوت را بالا بزنید.
درپوش رادیاتور را بردارید و به دنبال زباله یا آلودگی در داخل رادیاتور باشید.
گرفتگی از بیرون را بررسی کنید.
جلوی رادیاتور را بررسی کنید و به دنبال هرگونه زبالهای باشید که بیرون رادیاتور را مسدود کرده است.
اگر رادیاتور از داخل گرفتگی داشته باشد، باید تعویض شود. اگر از بیرون مسدود شده باشد، معمولاً میتوانید آن را با هوای فشرده یا شلنگ تمیز کنید.
مرحله ۳: نشت سیستم برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT خنککننده را بررسی کنید:
نشتی در سیستم خنککننده علت کاهش آب رادیاتور خودرو و گرم شدن بیش از حد موتور است.
هرگونه نشتی باید تعمیر شود تا از آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری شود.
برای بررسی نشتی مراحل زیر را انجام دهید:
وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
درپوش فشار سیستم خنککننده را بردارید و آن را کنار بگذارید.
کمی فشار وارد کنید. با استفاده از تستر فشار سیستم خنککننده، به سیستم خنککننده فشار وارد کنید.
با اعمال فشار به سیستم، تمام اجزای سیستم خنککننده را از نظر نشتی بررسی کنید.
مایع خنککننده را به سیستم اضافه کنید. اگر با فشارسنج نشتی پیدا نشد، تستر را بردارید و مایع خنککننده را به سیستم اضافه کنید.
درپوش رادیاتور را برگردانید و موتور را روشن کنید.
نشتی مایع را بررسی کنید. قبل از بررسی نشتی اجازه دهید موتور برای مدتی کار کند.
مرحله ۴: درپوش فشار سیستمبرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATخنککننده را بررسی کنید:
وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
درپوش فشار را از سیستم خنککننده باز کرده و کنار بگذارید.
با استفاده از تستر فشار سیستم خنککننده، درپوش را تست کنید و ببینید آیا فشار ذکرشده روی درپوش را حفظ میکند یا خیر.
اگر فشار را تحمل نمیکند، باید تعویض شود.
مرحله ۵: پمپ آب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT رمعیوب را بررسی کنید:
اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنککننده را از طریق موتور و رادیاتور به گردش در نمیآورد.
این عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث گرم شدن بیشازحد موتور میشود.
برای اطمینان از نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین این مراحل را دنبال کنید:
وسیله نقلیه خود را پارک کنید و صبر کنید تا موتور خنک شود.
درپوش فشار را از سیستم خنککننده جدا کنید و کنار بگذارید.
بررسی کنید که آیا مایع خنککننده در حال گردش است یا نه.
موتور را روشن کنید. زمانی که موتور گرم است، مایع خنککننده را در سیستم خنککننده نگاه کنید تا ببینید آیا در حال گردش است یا خیر.
پمپ آب را بهصورت چشمی بررسی کنید.
خرابی پمپ آب گاهی اوقات علائم نشتی مانند خیسی یا خطوط سفید یا سبز روی آن را نشان میدهد.
اکثر مشکلات سیستم خنککننده را میتوان با انجام یک یا چند مورد از این تستها شناسایی کرد.
برخی مسائل به آزمایش بیشتر با سایر ابزارهای تشخیصی نیاز دارند.
اکثر خودروها دارای سیستمهای خنککننده هستند که از مایع خنککننده استفاده میکنند.
زمانی که مایع از موتور داغ عبور میکند، گرما را جذب کرده و در این فرآیند موتور خنک میشود.
سپس مایع خنککننده از رادیاتور عبور میکند؛ جایی که با جریان هوا از طریق توری خنک میشود.
در این میان عدم گردش آب در رادیاتور ماشین میتواند مشکلات زیادی را برای خودروی شما ایجاد کند.
خرابی ترموستات برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ ATمعیوب بودن پمپ آب، ایراد در درپوش فشار و نشتی رادیاتور ایجاد میشود.
چند دلیل که باعث سوراخ شدن رادیاتور می شوند را در این قسمت میآوریم:
- برخورد اشیا تیز خارجی با رادیاتور آب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- شکستن پروانه فن و برخورد با رادیاتور آب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- تصادف و ضربه شدید به رادیاتورآب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- نداشتن ضدیخ و پوسیدگی رادیاتور آب برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- جوش آوردن ماشین و باز شدن پرس های بالا یا پایین رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
- فرسودگی و تمام شدن عمر رادیاتور آببرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT
اگر این موارد با تعمیر برطرف شد و رادیاتور نشتی نداشت، دوباره از رادیاتور استفاده میکنیم.
اگر نشتی رادیاتور برطرف نشد، رادیاتور را تعویض کرده و از رادیاتور نو استفاده میکنیم.
گاهی اوقات سوراخ های ریزی در رادیاتور ایجاد میشود که توسط محلولهای نشت گیر موجود در بازار قابل ترمیم است.
۲-سوراخ شدن و یا راپارگی شیلنگ های آب رادیاتور،برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT:
شیلنگ های آب در موتور خودرو، حکم رگ های بدن را دارند.
هرگونه سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ های آب، باعث تخلیه آب موتور میشود. شیلنگ های رادیاتور و بخاری از جنس لاستیک مخصوص نخ دار هستند که در حرارت زیاد و گرم و سرد شدن مقاومت بالایی دارند.
دلایل پاره شدن شیلنگ های آب رادیاتوربرلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT:
- این شیلنگ ها در دراز مدت دچار فرسودگی شده و ترک بر میدارند.
- در اثر برخورد با شیئ نوک تیز و یا تسمه ها سوراخ میشوند.
در اثر فرسودگی و یا سوراخ شدن شیلنگ، آب به بیرون نشت میکند و سطح آب رادیاتور پایین میآید.
اگر این شیلنگ های معیوب، به موقع تعویض نشوند احتمال تخلیه کامل آب، بالا رفتن دمای موتور و آسیب رسیدن به موتور وجود دارد.
نکته: اگر این شیلنگ ها نشتی ریز داشته باشند فقط در حال حرکت که فشار آب موتور بسیار بالاست دچار نشتی میشوند و پیدا کردن این سوراخ های ریز بسیار سخت است.
شیلنگ منبع انبساط اگر سوراخ باشد در هنگام سرد شدن موتور و برگشت آب از منبع انبساط به جای آب، هوا وارد رادیاتور و موتور میشود.
گاهی بست ها و سوکت های شیلنگ منبع انبساط خراب میشوند که باید سریعا تعویض و جایگزین شوند.
در خودرو ها لوله اصلی فلزی و لوله فرعی نازک فلزی هم اگر سوراخ شوند باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند.
در خودرو هایی هم لوله آب پلیمری وجود دارد که در صورت خرابی باعث نشتی آب می شود.
شیلنگ یو در خودروهایی،:سه راهی های آب، رابط های آب منیفولد همه در کاهش آب رادیاتور نقش دارند و در صورت خرابی باید سریعا بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.
در خودروهایی پاره شدن شیلنگ به خیلی از سرنشینان آسیب بسیار زیادی رسانده است.
۴- خراب شدن واتر پمپ و یا واشر واتر پمپ برلیانس ۳۲۰-۳۳۰ AT:
واتر پمپ یکی از قطعات مهم خودرو است. واتر پمپ، آب را از رادیاتور گرفته و با فشار زیاد وارد مجراهای آب موتور میکند.
واتر پمپ از یک قطعه به نام فیبر و فنر برای آب بندی استفاده میکند که مانع خروج آب به خارج از واتر پمپ میشود.
اگر فیبر و فنر واتر پمپ خراب شود، آب از سوراخ داخل بدنه واتر پمپ خارج شده و اگر این نشتی زیاد باشد آب رادیاتور کم میشود.
احتمال اینکه نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم خسارت وارد کند هم بسیار زیاد است.
در برخی مواقع هم خرابی واشر آب بندی باعث نشتی آب به بیرون از محفظه واتر پمپ میشود.
در صورت خرابی فیبر و فنر، واتر پمپ را تعویض کنید ولی در مورد خرابی واشر واتر پمپ ابتدا آن را بررسی کنید، اگر سالم بود فقط واشر را تعویض کنید.