رادیاتور آب نیسان ماکسیما اتومات وارداتی PMR
****ما را در ترب دنبال کنید***
آب رادیاتورنیسان ماکسیماATچیست؟
برای پرداختن به آب رادیاتور، ابتدا باید با خود رادیاتور آشنا شویم.
رادیاتور قطعی شبکهای و مشبک است که آب یا مایع خنککنندهای که اطراف موتور گردش کرده و داغ شده، توسط واترپمپ وارد آن میشود تا توسط جریان هوا و فن خنک شود و دوباره به موتور بازگردد.
این چرخه دائماً در پیشرانه خودرو تکرار میشود تا دمای موتور در حد مناسب و درست حفظ شود.
وظیفه اصلی آب رادیاتور نیسان ماکسیماAT چیست؟
کار پیشرانه خودرو، انفجار سوخت (بنزین، گازوئیل یا گاز طبیعی) است که از این طریق انرژی تولید میکند اما گرما و حرارت هم محصول جانبی این فرایند است؛ بنابراین، موتور خودرو باید خنک شود زیرا در غیر این صورت، در اثر احتراق سوخت آنقدر داغ خواهد شد که قطعات آن ذوب میشوند.
برای خنک کردن موتور، از آب یا بهتر بگوییم، مایع خنککننده استفاده میشود.
این مایع از طریق واترپمپ در موتور گردش کرده و دمای آن را پایین میآورد و سپس به رادیاتور منتقل میشود تا توسط جریان هوا و فن خنک شود.
آب رادیاتورنیسان ماکسیماATچیست؟
آب رادیاتور آب معمولی نیست و در اصل باید به آن مایع خنککننده گفت آب مایع مناسبی برای خنک کردن موتور است اما محدودیتهایی دارد و به همین دلیل نمیتوان از آب خالص برای خنک کردن پیشرانه استفاده کرد.
یکی از مشکلات آب، یخ زدن آن در دمای صفر درجه است.
این یعنی در فصل زمستان که دمای هوا به زیر صفر درجه میرسد، آب داخل موتور یخ خواهد زد و به دلیل انبساط آب هنگام یخ زدن، میتواند آسیبهای زیادی به موتور وارد کند.
دیگر مشکلات آب نیز به جوش آمدن و همینطور ایجاد پوسیدگی در قطعات فلزی موتور است.
به همین دلیل، بهترین ترکیب برای مایع خنککننده موتور، آب مقطر به همراه ضد یخ باشد.
استفاده از آب معمولی در رادیاتور نیسان ماکسیماATچیست؟
آب معمولی شهر را داخل رادیاتور خودروی خود بریزند که این کار بسیار اشتباهی است زیرا آب معمولی املاح و ترکیبات گوناگونی دارد و خالص نیست.
به همین دلیل، زمانی که مقداری از این آب در اثر حرارت موتور تبخیر میشود، بخشی املاح و ترکیبات درون آن در رادیاتور رسوب کرده و موجب گرفتی یا خوردگی لولههای آن میشوند.
آب مقطر نیسان ماکسیماAT چیست؟
آب مقطر به آبی گفته میشود که از تقطیر آب به دست میآید.
در این فرایند، چون آب تبخیر شده و مجدداً میعان میشود، ناخالصیهای آن خارج شده و درنتیجه آب مقطر آبی خالص است و هیچ ناخالصی ندارد.
به همین دلیل است که استفاده از این آب برای رادیاتور توصیه میشود چون ناخالصیهای آن داخل رادیاتور رسوب نخواهند کرد.
علت تحت فشار بودن شلنگ رادیاتور آب نیسان ماکسیماATچیست؟
شلنگ رادیاتور به شدت متورم شده و اصطلاحا باد کرده است.
این باد کردن شلنگ رادیاتور نشان میدهد که کمپرس داخلی موتور با فشار وارد شلنگ شده و آن را متورم کرده است.
دلیل این مشکل معمولا سوختن واشر سرسیلندر است و به محض مشاهده آن، باید به تعمیرگاه جهت تعویض واشر سرسیلندر مراجعه کنید.
جنت رادیاتورآب نیسان ماکسیماAT :
جنت رادیاتور ماشین در واقع همان لولهها و شلنگهایی است که واسطه انتقال آب از رادیاتور به موتور و رادیاتور بخاری است و چرخه انتقال آب بین این اجزا را امکانپذیر میکنند.
یخ زدن آب رادیاتور نیسان ماکسیماAT :
یخزدگی رادیاتور ماشین به دلیل عدم وجود ضد یخ باعث انبساط اجزای داخلی رادیاتور، شکستگی لولههای داخل آن و درمجموع اگر شدت این اتفاق زیاد باشد، باعث خرابی کلی رادیاتور میشود.
البته شاید یخزدگی خیلی شدید نباشد و بتوان با گرم کردن رادیاتور و آب شدن یخها، این قطعه نسبتا گرانقیمت را از خرابی نجات داد، اما احتمال باز شدن درزهای آن وجود دارد که باید با مراجعه به تعمیرکار آن را برطرف کرد.
وظیفه درب رادیاتور آب نیسان ماکسیماAT چیست؟
بسیاری از رادیاتورها برای اضافه کردن مایع خنککننده یک دریچه دارند که بهوسیله درب رادیاتور باز و بسته میشود.
درب رادیاتور علاوه بر این کار، یک سوپاپ نیز دارد که به عنوان سوپاپ اطمینان عمل میکند و فشار بخارات داخل مجموعه را در حد استاندارد نگه میدارد.
اگر فشار داخل سیستم بالا برود، مایع و بخارات اضافه از طریق سوپاپ درب رادیاتور خارج میشوند و بدین ترتیب از خرابی مجموعه خنککننده موتور جلوگیری به عمل میآید.
نشانه خرابی درب رادیاتورنیسان ماکسیماAT:
نشتی درب رادیاتور، تورم نسبی شلنگها، خروج بیش از حد مایع خنککننده از درب رادیاتور و درنتیجه افزایش دمای موتور، میتواند ناشی از خرابی درب رادیاتور باشد.
علت صدای فیس درب آب رادیاتورنیسان ماکسیماAT چیست؟
علت صدای فیس درب رادیاتور میتواند ناشی از خرابی یا مسدودی سوپاپ درب رادیاتور، وجود نشتی در سیستم رادیاتور، ایراد واشر سرسیلندر، وجود هوا در سیستم و مواردی از این دست باشد.
تست سلامت درب آب رادیاتورنیسان ماکسیماAT:
برای تست سلامت درب رادیاتور به فشارسنج نیاز است که معمولا هر جایی پیدا نمیشود.
اما برای تست این قطعه بهتر است به صورت چشمی عمل کنید.
اگر درزگیرهای رادیاتور دچار ایراد شده باشد، یا این قطعه به درستی روی محل خود نصب نمیشود، باید مشکل را برطرف یا درب را تعویض کنید.
اگر درب رادیاتور خراب باشد، موتور داغ میکند، شلنگها کمی متورم میشوند و هنگام باز شدن صدای فیس مانند یا صدای نوشابه از رادیاتور خارج میشود.
برای مطمئن شدن از سلامت درب رادیاتور به تعمیرکار مراجعه کنید و در صورت نیاز، با توصیه او درب رادیاتور را تعویض کنید.
رادیاتور آب نیسان ماکسیماATخودرو را هر چند وقت یکبار باید چک کرد؟
سعی کنید همیشه حواستان به رادیاتور ماشین و عملکرد آن باشد.
حداکثر هفتهای یک مرتبه تمام قسمتهای آن را از لحاظ نشتی و ضربهخوردگی بررسی کنید.
چرا ماشین نیسان ماکسیماATجوش میآورد؟
جوش آوردن خودرو دلایلی مثل خرابی رادیاتور، نشتی آب رادیاتور، خرابی فن، سوختن واشر سرسیلندر، گرفتگی مجاری رادیاتور، خرابی یا ضعیف شدن واترپمپ و… دارد.
علائم خرابی رادیاتور آب نیسان ماکسیماATچیست؟
ابتدا باید چک کنید رادیاتور نشتی نداشته باشد.
ضمنا پرههای آن نیز نسبتا تمیز و عاری از گلولای و… باشد. سپس اگر ماشین داغ میکند و آمپر آب بالاتر از حالت عادی است، باید سیستم خنککننده، بهویژه رادیاتور بررسی شود.
آیا استفاده از ضدیخ نیسان ماکسیماATمختص فصل زمستان است؟
ضد یخ یک مایع ضدجوش و ضدخوردگی هم محسوب میشود.
پس در تمام طول سال باید به میزان کافی درون موتور وجود داشته باشد و تنها مخصوص زمستان نیست.
اگر از ضدیخ استفاده نشود، موتور خیلی زودتر پوسیده میشود و حتی امکان تعمیر قطعات خودرو هم وجود نخواهد داشت.
رادیاتور بخاری نیسان ماکسیماATچیست؟
رادیاتور بخاری یکی از مهم ترین قطعات خودرو ویژه فصول سرد سال است که گرمای بخاری خودرو را تامین میکند.
این قطعه شبیه به رادیاتور خودرو منتهی با ابعاد بسیار کوچکتر است که زیر داشبورد نصب میشود.
آب داغ موتور از طریق یک شلنگ وارد میشود و پرههای رادیاتور حرارت آن را به هوای اتاق انتقال میدهن
نقش رادیاتور آب نیسان ماکسیماATچیست؟
موتور خودروی شما در مدت زمانی که روشن است، در سرعتهای بالا، گرمای زیادی تولید میکند.
که این گرما میتواند به تمامی قطعات ماشین آسیب وارد کند، زیرا دمای ناشی از احتراق سوخت و هوا بسیار بالاست.
از این رو، خودرو به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد تا دمای موتور را کاهش دهد.
سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور، گرمای موتور را کاهش داده و عملکرد خودرو را بهبود میبخشد.
زیرا این افزایش دما موجب ذوب شدن سیلندر، واشر سرسیلندر و پیستون خواهد شد.
طرز کار رادیاتور آب نیسان ماکسیماATچیست ؟
فرایند خنک کردن موتور خودرو بسیار ساده است و فقط با جریان آب در لولههای انتقال و داخل موتور انجام میشود.
این فرایند به این صورت است که ابتدا آب خنک که در محفظه پایین رادیاتور قرار دارد، از طریق لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، وارد موتور شده و با جریان داخل سیستم موتور، آن را خنک میکند.
این آب موجب خنک شدن سیلندر شده و به سرسیلندر هدایت میشود و گرمای محفظه احتراق را میگیرد.
در نهایت آبی که دیگر خنک نیست و دمای بالایی دارد، از طریق لوله برگشت آب از موتور، به محفظه بالایی رادیاتور باز میگردد.
در پشت رادیاتور خودرو نیز یک یا دو فن الکتریکی یا مکانیکی قرار دارد که با بالا رفتن دمای آب شروع به چرخش می کنند و دمای موتور را کاهش می دهند.
سپس بعد از خنک شدن، دوباره به چرخه خنک کردن وارد شده و این روند همچنان ادامه دارد.
فن های مکانیکی برای چرخش از نیروی موتور خودرو استفاده می کنند و با خاموش شدن موتور نیز از کار می افتند.
در نتیجه دمای موتور خودروهای قدیمی با فن مکانیکی پس از خاموش شدن نه تنها کاهش نمی یافت بلکه تا مدتی سیر افزایشی خود را ادامه می داد.
بنابراین فن های الکتریکی جایگزین فن های مکانیکی شدند.
این فن ها دستورات خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند و پس از خاموش شدن موتور با کمک انرژی باتری ماشین به چرخش خود ادامه می دهند.
اجزای سازنده رادیات خودرو نیسان ماکسیماAT:
رادیاتور خودرو سیستم پیچیدهای ندارد و اجزای تشکیل دهنده آن، شامل چند بخش میشود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
-
شبکه رادیاتور آبنیسان ماکسیماAT :
قسمت اصلی رادیاتور، شبکه آن است. در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور، دو فن قرار دارد که هوا را از میان شبکهها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور میشوند.
آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور میشود، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن، خنک شده، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار میگیرد.
-
محفظه پایین رادیاتور آب نیسان ماکسیماAT :
این قسمت محل جمع شدن آب سرد شده داخل رادیاتور است.
آب سرد بهدلیل وزن بیشتری که دارد، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت میشود.
-
لوله انتقال آب از رادیاتور نیسان ماکسیماAT به موتور:
لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، در پایینترین قسمت رادیاتور قرار دارد.
این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد.
-
لوله انتقال آب از موتور نیسان ماکسیماATبه رادیاتور :
آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور بازگردد. پس، این آب گرم، از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور، به محفظه رادیاتور منتقل میشود.
علائم گرفتگی رادیاتورنیسان ماکسیماATچیست؟
- روشن شدن چراغ هشدار خودرو
- کم شدن آب رادیاتور خودرو
- خارج شدن آب از رادیاتور
- کارکردن غیرطبیعی خودرو
- خارج شدن بخار از رادیاتور
- بالا رفتن دمای آب
- بالا رفتن درجه آمپر آب
دلایل خرابی رادیاتور نیسان ماکسیماAT چیست؟
- وجود مشکل در اتصالات رادیاتور خودرو
- پارگی و یا ترک خوردن لولههای انتقال آب
- سوختن فیوز فن رادیاتور
- خرابی واترپمپ
- خرابی ترموستات
- سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور
دلایل کم شدن آب رادیاتور نیسان ماکسیماATچیست؟
خیلی از افراد و رانندگان نمی دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد.
جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می تواند کوچک خطر ممکن باشد.
آب رادیاتور ممکن است به دلایل زیادی کم می شود که این موارد شامل:
- سوراخ شدن رادیاتور
- خرابی رادیاتور
- وجود نشتی در شلنگ رادیاتور
- نشتی بخاری خودرو
- هوا گرفتن رادیاتور
- جوش آوردن رادیاتور
- ایجاد رسوب در رادیاتور
- خرابی فن رادیاتور
- سوختن واشر سرسیلندر
- نشت آب از منبع انبساط
- و …
میشوند. پس هر زمانی که حس کردید آب رادیاتور کم شده، این موارد را بررسی کنید. کم شدن آب خودرو موجب سوختن موتور و آسیب به پیستونها میشود که این امر هزینههای سرسامآوری به همراه دارد.
دلیل نشتی رادیاتور آب نیسان ماکسیماAT چیست ؟
نشتی رادیاتور ماشین به دلایل مختلفی رخ خواهد داد:
۱- پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور آبنیسان ماکسیماATچیست؟
یکی از عمده دلایل نشتی رادیاتور ماشین را می توان به خوردگی آن اشاره کرد.
با توجه به گردش دائمی آب رادیاتور و ضدیخ در مخزن رادیاتور، مسیر و شلنگ های آن، خوردگی و زندگ زدگی این اتصالات و مسیرها در اثر مرور زمان، طبیعی خواهد بود.
از این جهت بررسی به موقع و بازبینی رادیاتور خودرو، می تواند از نشتی ناگهانی آن جلوگیری به عمل آورد.
رسوب گرفتن شلنگ ها یا قمقمه رادیاتور، باعث می شود که پس از مدتی خوردگی اتفاق افتاده یا عمل خنک سازی به هر شکلی به درستی انجام نشود.
از این جهت لازم است که سرویس رادیاتور خودرو انجام شده و رسوب های آن برطرف گردند.
(رسوب گیری رادیاتور به ویژه زمانی که به جای استفاده از آب رادیاتور مخصوص، از آب معمولی شهر در آن می ریزید، به مراتب افزایش خواهد یافت.)
البته زمانی که جنس رادیاتور خودرو، آلومینیومی باشد، پدیده زنگ زدگی و خوردگی بابت آن وجود نخواهد داشت، اما در این مدل نیز معمولا درزهای منبع، بر اثر گذشت زمان، فرسوده شده و نشتی آب رادیاتور خودرو از این مسیر صورت می گیرد.
این نشتی ها در بسیاری مواقع در شلنگ های رادیاتور دیده شد و حتی یک پوسیدگی یا ترک کوچک نیز می تواند به عنوان عاملی موثر، ظاهر شود.
۲- سرریز کردن آب رادیاتورنیسان ماکسیماATچیست؟
گاهی اوقات بیش از اندازه استاندارد رادیاتور را پر کرده و این باعث می شود که میزان فشار آب در رادیاتور بالا برود. با بالا رفتن میزان فشار آب، بیش از حد نرمال، آب رادیاتور کاهش خواهد یافت و این به افت عملکرد سیستم خنک کننده موتور، منجر می شود.
۳- وجود م شکل در ترموستات نیسان ماکسیماATچیست؟
ایراد در ترموستات نیز می تواند به کم شدن آب رادیاتور منجر شود.
زمانی که ترموستات به درستی عمل نکرده، دما بالا رفته و رادیاتور تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در این حالت به طور قابل انتظار، آب رادیاتور کاهش می یابد.
۴- خرابی درب منبع انبساط نیسان ماکسیماAT:
خراب شدن درب منبع انبساط دیگر دلیلی است که در مدت زمانی کوتاه، موجب کاهش سطح آب رادیاتور و در نتیجه عملکرد ناقص آن می شود.
۵- وارد شدن آب به محفظه سیلندر نیسان ماکسیماAT :
ورود آب به محفظه سیلندر را باید دیگر عاملی بدانیم که به کاهش آب رادیاتور انجام می شود .
همین طور در صورتی که واشرسرسیلندر سوخته باشد، آب از سرسیلندر خارج خواهد شد و این باعث می شود که میزان آب رادیاتور کاهش یابد.
۶- عدم هواگیری رادیاتور آب نیسان ماکسیماAT چیست؟
لازم است که در سرویس های سالیانه، هواگیری رادیاتور را انجام دهید.
عدم انجام هواگیری رادیاتور خودرو، یکی از عواملی است که به کاهش سطح آب آن منتهی می شود.
۷- خرابی درب رادیاتور آب نیسان ماکسیماATچیست؟
در صوتی که درب رادیاتور خراب شده باشد، به سرعت آب موجود در سیستم تبخیر شده و کاهش می یابد.
درب رادیاتور دارای سوپاپ بوده و نقش مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو دارد.
در صورتی که این درب خراب باشد، آب و مایع خنک کننده، طبق روال در سیستم نچرخیده و دمای موتور بالا خواهد رفت.
در حقیقت خرابی درب رادیاتور، باعث می شود که فشار لازم در سیستم رادیاتور وجود نداشته و با افزایش گرما، موتور آسیب ببیند.
معمولا نشتی مایع خنک کننده و ضدیخ در اطراف رادیاتور یا جایی که خودرو را پارک کرده اید، یک علامت هشدار خرابی درب رادیاتور خواهد بود.
همچنین زمانی که بسیار زودتر از حد انتظار، شلنگ های رادیاتور خراب می شوند، باید نسبت به خرابی درب رادیاتور مشکوک شوید.
عدم عملکرد صحیح این درب، باعث می شود که خلاء لازم ایجاد نشده و شلنگ ها زودتر از زمان خود، ترک خورده یا پوسیده شوند.
۸- استفاده از ضدیخ بی کیفیت نیسان ماکسیماAT :
زمانی که از ضدیخ بی کیفیت در رادیاتور خودرو استفاده کرده باشید، کاهش سطح آب به مرور زمان و زودتر از وقت مورد انتظار، اتفاق خواهد افتاد.
همیشه از برند های معتبر برای ضد یخ استفاده کنیم .
راه های جلوگیری از خرابی رادباتور آب نیسان ماکسیماATچیست ؟
برای اینکه از خرابی رادیاتور اتومبیل خود جلوگیری کنید، باید وضعیت آن را بهصورت دورهای بررسی کنید.
پیشنهاد میشود که اگر تخصصی در زمینه تعمیرات خودرو ندارید، خودتان دست به آچار نشده و از یک متخصص تعمیرات خودرو کمک بگیرید.
توصیه می شود رانندگان بر اساس کارکرد خودروی شان یا نهایتاً سالی یک بار، آب داخل رادیاتور را تعویض کنند.
مایع خنک کننده ، ضد یخ یا حتی آب موجود در رادیاتور آب ، به مرور زمان فاسد می شود و خاصیت خنک کنندگی اولیه را از دست می دهد؛ بنابراین بهتر است تعویض شود.
بازدید هفته ای یک بار از آب رادیاتور و اضافه کردن مقداری آب به آن نیز از مواردی است که عمر این سیستم خنک کننده را بالا می برد.