دکمه AC پنل پژو کد ۰۹
****ما را در ترب دنبال کنید***
بخاری خودرو در فصل سرما، یکی از الزامات هر خودرویی محسوب میشود. اگر موتور خودروی شما ضعیف باشد، در فصل تابستان با کولر خودروی خود درگیری خواهید داشت و مخصوصا در سربالاییها باید قید کولر را بزنید.
گرمای موتور چگونه تولید میشود؟
گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین میشود و بهطور دقیقتر، آب موتور این گرما را فراهم میکند. هیچ انرژی اضافهای برای انجام کار توسط آن نیاز نیست و به همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علیرغم فقدان کولر، به بخاری مجهز بودند.
باید گفت مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن، عملکردن بهعنوان خنککننده موتور است.
این مایع، آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب میکند. آب موتور پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب، باعث داغشدن دیوارههای رادیاتور میشود.
گرمای بخاری خودرو چگونه منتقل میشود؟
باد گرمی که وارد کابین میشود، توسط دمندهای تولید شده است که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین میکند. پس از داغشدن دیواره رادیاتور یا به عبارت دیگر بالارفتن آمپر دمای آب، میتوان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.
چه زمانی طول میکشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟
بسته به عوامل مختلف، زمان موردنیاز جهت اینکه هوای واردشده از طریق دریچهها گرم شود، متفاوت است. اولین عامل در گرمشدن هوای ورودی از سمت بخاری ماشین ، گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هر قدر هم جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد، فایدهای ندارد.
خودروهای قدیمیتر که کاربراتوری بودند، نزدیک به ۱۵ دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از آن برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود ۳ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
# سر کلیدی پنل AC پژو
راهکاری برای بهبود بخاری خودرو
یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرمشدن بخاری خودرو، جنس بدنه رادیاتور است. در خودروهای قدیمی، رادیاتور را از جنس مس و برنج میساختند که رسانای ایدهآلی برای گرما نبودند؛ اما در خودروهای جدید، جنس بخاری به آلومینیوم تغییر یافته است که نسبت به برنج و مس، رسانای بسیار بهتری برای گرما است.
چرا بخاری ماشین باد گرم نمیدهد؟
در ابتدا باید گفت که اگر بخاری خودرو بهدرستی کار نمیکند، سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سردماندن خودرو، فقدان سیستم گرمایش و بخارکردن شیشهها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری میتواند نشانهای از مشکلی بزرگتر باشد.
عیبهای رایج بخاری خودرو
یکی از سادهترین دلایلی که باعث خرابی بخاری ماشین میشود، تنظیمنبودن درجه حرارت درون کابین خودرو است؛ همان درجهای که باید به صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید، این تنظیم درجه بهصورت الکترونیکی انجام میشود.
تاثیر عملکرد ترموستات روی بخاری ماشین
از دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، درستکارنکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه تغییر مسیر آب موتور و خنک نگهداشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیشازحد زیاد شود، ترموستات که قطعهای مکانیکی است، باز میشود و آب را به گردش درمیآورد تا دمای آن را کنترل کند.
وقتی ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرمشدن در موتور را پیدا نمیکند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد میشود، دمای لازم برای داغکردن دیوارههای آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه رادیاتور داغ نباشد، خبری از باد گرم آن هم نخواهد بود.
دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، کمبودن سطح مایع گردشی در موتور است. اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کمتر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور میشود، به قدری نیست که بتواند آن را پر کند و باعث افزایش دمایش شود.
# سر کلیدی پنل AC پژو
کاربرد دکمه AC برای بخاری
دکمه AC را می توان در زمستان برای بخاری نیز استفاده کرد. “کاربرد دکمه AC برای بخاری” این است که روشن کردن AC باعث خشک کردن هوا و جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو میشود.
وقتی دکمه AC را برای بخاری فشار میدهید، کمپرسور تهویه مطبوع شروع به کار میکند. این کار باعث میشود که گاز مبرد به حالت مایع و سپس به حالت گاز تبدیل شود. این فرآیند گرما را از هوا خارج میکند و باعث خشک شدن آن میشود. هوا سپس به بخاری خودرو میرود و گرم میشود.
استفاده از دکمه AC در زمستان می تواند به بهبود عملکرد بخاری خودرو کمک کند و شیشه جلو را از بخار گرفتن جلوگیری کند. در ادامه چند نکته برای استفاده از دکمه AC در زمستان آورده شده است:
- دکمه ac را همراه با بخاری خودرو روشن کنید. این کار باعث میشود که هوا گرم و خشک شود.
- دمای بخاری را کم نگه دارید. این کار باعث میشود که هوا کمتر مرطوب شود و شیشه جلو کمتر بخار بگیرد.
- “دکمه ac برای بخار شیشه” روشن کنید و جریان هوا را روی شیشه جلو تنظیم کنید. این کار به جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو کمک میکند و فقط کافیست چند دقیقه صبر کنید تا بخار از بین برود.
علت روشن نشدن دکمه AC
چند دلیل وجود دارد که میتوانند “علت روشن نشدن دکمه AC” باشند. برخی از دلایل رایج عبارتند از:
- فیوز یا مدار قطع شده است: اولین قدم این است که مطمئن شوید که فیوز یا مدار تهویه مطبوع قطع نشده است. اگر قطع شده است، باید آن را تعویض یا دوباره متصل کنید.
- دکمه AC خراب شده است: این احتمال وجود دارد که دکمه ای سی به دلیل پایان طول عمر یا اتصال برق از کار افتاده باشد، بهتر است این مورد را نیز در دست بررسی قرار دهید.
- سیستم AC خراب است: اگر سیستم AC خراب شده باشد، ممکن است دکمه AC را روشن نشود. در این صورت، باید توسط یک متخصص سرویس شود.
***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***سر کلیدی پنل AC پژو ***